Uusia ideoita ryhmien muodostukseen

Ryhmätöiden ensimmäinen askel on oppilaiden ryhmiin jakaminen. Luku yhdestä neljään tai ryhmän muodostaminen viereisistä oppilaista ovat opettajan peruskauraa, mutta myös ryhmien muodostukseen voi soveltaa toiminnallisen oppimisen perusteita. Kokeile esimerkiksi jotain seuraavista vinkeistä, tai käytä niitä inspiraationa juuri oman tuntisi aiheeseen sopivaan ryhmänmuodostustapaan.

 

Nopeaa ryhmänmuodostusta toiminnallisesti

Nopeaa vaihtelua normaaliin ”jako neljään”-tekniikkaan saat nostamalla oppilaat ylös tuoleista ja muodostamalla vaihtelevalla perusteella rivin luokan eteen. Pyydä oppilaat järjestäytymään esimerkiksi syntymäpäivän tai silmien värin mukaan, tai valitse joku yllättävä ja hieman pohdintaa vaativa järjestäytymisperuste. Oppilaita voi pyytää esimerkiksi kertomaan lapsuutensa unelma-ammatin ja järjestäytymään sen mukaan, kuinka vaarallisia työt heidän mielestään ovat. Voit tehdä rivin myös mielipidejanana, jolloin luokan vastakkaiset seinät edustavat vastakkaisia mielipiteitä, ja oppilaat asettuvat sille kohtaa joka edustaa heidän omaa mielipidettään.

Muodostetusta rivistä on helppo muodostaa ryhmät joko ottamalla vierekkäin sattuneet samoihin ryhmiin tai jakamalla oppilaille numerot joiden mukaan ryhmä määräytyy. Pareja voi muodostaa esimerkiksi laittamalla yhteen rivin vastakkaisissa päissä olevat.

 

Ryhmien muodostus (väri)korttien avulla

Valmistelut: Värikortteja ryhmien määrän ja koon mukaan. Ryhmiä voi jakaa myös muunlaisten korttien avulla – neljään ryhmään riittävät pelikorttien maat, mutta haluttaessa ryhmien kortit voi tehdä myös oppitunnin teeman mukaan.

Kortit jaetaan luokalle ja ryhmät muodostetaan niin, että joko

  1. a) Samanvärisen lapun omaavat muodostavat ryhmän
  2. b) Ryhmissä tulee olla eri värejä edustettuna (ja esim. siten että tyttöjä ja poikia on ryhmässä tasaisesti)

Erilaisten korttien avulla on helppo esimerkiksi kertailla sanastoja tai johdatella ryhmätyön aihepiiriin.

 

Ryhmänmuodostus ongelmanratkaisuna

Ryhmän muodostamiseen voi myös yhdistää pientä aivojumppaa jakamalla oppilaat ryhmään jonkun ongelman ratkaisun perusteella. Ryhmän muodostamisen perusteeksi voi antaa esimerkiksi vaatteiden värin tai kuvion ja muodostaa ryhmiä niin, että samassa ryhmässä on ainoastaan yhtä väriä, tai että samassa ryhmässä ei saa olla kahta samaa väriä. Huomaa, että vaatteiden värin perusteella tapahtuvaa jakoa on lähes mahdotonta suunnitella etukäteen ja vaatii ohjaajalta tarkkaa silmää!

Myös edellistä, korttien avulla tapahtuvaa ryhmänmuodostustapaa voi käyttää ongelmanratkaisuun. Eri ryhmien kortit voivat kuulua eri kategorioihin, esimerkiksi yhdelle ryhmälle eri hedelmiä ja toiselle eläimiä, ja oppilaiden tehtävänä on ymmärtää, mikä heidän ryhmänsä kategoria on, sekä löytää muut ryhmäläiset.

Tietysti harjoitukseen käyvät myös muunlaiset ongelmat, joten tunnin aihepiiri on niiden kautta helppo yhdistää jo ryhmien muodostukseen.

 

What does the ___ say?

Valmistelut: Kirjoita lapuille tai korteille jonkun eläimen nimi jokaista ryhmää kohden, ja tee jokaiselle ryhmän jäsenelle oma kortti (esim. 4 koiraa, 4 kissaa, 4 apinaa, 4 elefanttia). Raivaa luokkaan tilaa liikkua.

Eläinkortit jaetaan oppilaille, eivätkä he saa näyttää omaa korttiaan muille. Kerro oppilaille, kuinka monta jäsentä ryhmiin tulee.

Leikin alkaessa oppilaat sulkevat silmänsä tai sitovat ne esimerkiksi huivilla ja ryhtyvät ääntelemään sen eläimen äänellä, joka lapussa lukee. Tarkoituksena on löytää ryhmänsä jäsenet äänen perusteella. Kun kaikki yhden ryhmän jäsenet ovat löytäneet toisensa, he jäävät paikoilleen ja ovat sen jälkeen hiljaa, kunnes kaikki eläimet ovat vaienneet.

Leikkiä voi käyttää myös pohjustamaan eläinsanaston opetusta tai esimerkiksi eri kielten vertailua. Miten eri eläimet ääntelevät oppilaiden osaamissa/opiskelemissa kielissä? (esimerkkinä voi käyttää esimerkiksi James Chapmanin sarjakuvia https://www.buzzfeed.com/robinedds/what-noises-do-animals-make-in-other-languages-here-is-an-im?utm_term=.dsG5K5ya7#.gkvo0o9bY)

 

Kaipaatko vielä lisää ideoita? Ylläolevat ideat ja muita vinkkejä löydät seuraavista linkeistä:

Luokanohjaajan käsikirja

Ryhmäyttämisopas

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: