Helppoja draamallisia tehtäviä

Draamalliset opetuskeinot ovat monelle opettajalle hieman vieraita, mutta ne ovat mahtava tapa tuoda kielen opetukseen lisäksi tunne- ja vuorovaikutustaitoja, auttaa ryhmäytymistä ja tutustumista sekä lisätä opetuksen toiminnallisuutta. Tässä esittelemme muutamia draamallisia tehtäviä. joita muokkaamalla voit käyttää niitä esimerkiksi erilaisten sanastojen ja teemojen opettamiseen. Lisätietoa draamasta opetusvälineenä löydät täältä.

 

Esineiden/tilan tutkiminen

Muodostetaan pareja tai ryhmiä. Oppilaat etsivät luokasta (tai siitä tilasta missä tällä hetkellä ovat) kiinnostavia esineitä tai yksityiskohtia, ja yrittävät tehdä omasta kehosta mahdollisimman samanlaisen tai asiaa kuvaavan. Pari voi yrittää arvata mikä esine/yksityiskohta toinen on. Sitten oppilas nimeää itsensä, esim. ”Minä olen lamppu” ja kertoo parille miksi valitsi tämän asian ja/tai opettaa jotain kyseisestä asiasta parille.

 

Lahjananto

Oppilaat jaetaan pareihin. Ensimmäisessä osassa oppilas esittää antavansa lahjan parilleen (fyysisesti), ja kertoo, mikä lahja on, esimerkiksi ”Tässä on sinulle kirja, ole hyvä”. Pari ottaa lahjan ilolla vastaan ja kehuu sitä. Vaihdetaan osia ja jaetaan lisää lahjoja.

Toisessa osassa oppilas esittää antavansa parilleen lahjan, mutta lahjan määritteleekin vastaanottaja, esim. ”Kiitos tästä kirjasta! Tämä on paras lahja ikinä.”

Kolmannessa osassa jatketaan samalla tavalla, mutta vastaanottaja lisää tavaraan pienen yksityiskohdan, esim.  ”Huomasitko että kirjassa on omistuskirjoitus?” tai hieman epäsuoremmin ”Mistä tiesit, että vihreä on lempivärini?”

 

Äänimaisema

Ryhmä jaetaan puoliksi niin, että puolet oppilaista muodostavat ringin ja toinen puolisko istuu ringin keskellä. Keskellä olevat oppilaat pitävät silmät kiinni ja keskittyvät kuuntelemiseen. Ympärillä olevat oppilaat luovat äänimaiseman tekemällä erilaisia ääniä esim. kehollaan, suullaan, eri esineillä tai soittimilla tms. Äänimaiseman inspiraationa voi olla esimerkiksi kirjan kappaleen kuva.

 

Minä olen puu

Varataan luokkaan tilaa, jotta oppilaat mahtuvat muodostamaan itsestään asetelman tai ”kuvan”. Yksi oppilas menee keskelle aloittamaan kuvaa, ja sanoo esim. ”Minä olen puu.”, samalla esittäen puuta. Oppilaat täydentävät kuvaa vuorollaan, ja liittyvät siihen jollain sopivalla tavalla. Jos ensimmäinen oppilas on puu, muut voivat olla esimerkiksi puun oksalla oleva lintu, puun vieressä oleva kivi tai puuta hakkaava metsuri. Uusien oppilaiden ”roolien” siis pitäisi sopia jollain tavalla muuhun kuvaan ja tarinaan, jonka kuva alkaa muodostaa.

 

Kirjan kappale eläväksi

Tehtävässä oppilaille annetaan joku kuva, esimerkiksi kirjan kappaleesta, ja oppilaiden tehtävänä on ottaa rooli kirjan kuvasta. Tehtävän voi tehdä esimerkiksi pienissä ryhmissä ja antaa kuvasta jokaiselle oppilaalle yhden hahmon. Rooleissa olevia oppilaita voidaan sitten esim. haastatella, kuvan hahmot voivat käydä vuoropuhelua tai kuva voidaan herättää eloon ja sen tapahtumat näytellä.

Tämä tehtävä on erittäin hyvä tapa valmistella kuunneltavaa kappaletta kielten oppikirjoista ja herätellä oppilaita siihen, mitä on tulossa.

 

Muita kuvatehtäviä

  • Tehdään kuvista roolikortit: kuka tai mitä kuvassa on, missä kuva on otettu? Oppilaat voivat keksiä kuvan henkilöille ja asioille ominaisuuksia, luonteenpiirteitä, faktoja ja taustaa.
  • Valitaan esimerkiksi 3 kpl kuvia, jotka kertovat yhden henkilön elämästä (todellisen tai kuvitteellisen). Oppilaat kertovat miten kuvat liittyvät henkilön elämään, milloin ja missä ne on otettu, kuka on ottanut kuvan jne.?
  • Mitä kuvassa oleva henkilö miettii? Millaisia ajatuksia kuva herättää itsessä? Oppilaat kertovat joko henkilön ”pään sisäisellä äänellä” tai kertojaäänellä ajatuksia kuvasta.
  • Oppilaat keksivät kuvan henkilöille ongelman tai haasteen, joka heillä on kyseisessä tilanteessa tai elämässä yleensä. Oppilaat voivat myös miettiä yhdessä miten nämä ongelmat voisi ratkaista ja miten hahmoille käy.
    • Neuvojen tunneli: oppilaat kahdessa vierekkäisessä jonossa, jonojen toisesta päästä mennään vuorotellen tunnelin läpi kuvan kanssa. Muut oppilaat antavat ratkaisuja kuvan henkilöiden ongelmaan.
  • ”Kuuma tuoli”: oppilaat ryhmissä, yksi oppilaista istuu ”kuumaan tuoliin”. Muut oppilaat kyselevät kysymyksiä kuvasta tai niiden hahmoista, kuumassa tuolissa istuva oppilas vastaa kysymyksiin.
  • Jos kuvassa on esim. joku esine, oppilaat voivat suunnitella kuvan perusteella sille mainoksen (esim. TV-shopin tyyliin) ja esittää sen muulle ryhmälle.

 

Lisää lyhyitä ideoita erilaisiin draamallisiin leikkeihin voit löytää seuraavien linkkejen takaa:

Toiminnallisuutta arkeen

Uusia ideoita ryhmien muodostukseen

Helppoja sanaleikkejä

Tutustumisleikkejä

 

Näiden vinkkien takana oli Marianna Räsänen (FM, draamaopettaja, kieltenopettaja, tanssi-liiketerapiamenetelmien ohjaaja, improvisoija) marianna.rasanen@jyu.fi / marianna@osuuskuntakuje.fi

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: