Kielikello

Tässä harjoituksessa oppilaat kiinnittävät huomiota siihen, mitä eri kieliä he käyttävät, kuulevat ja näkevät päivän aikana. Tehtävän avulla on hyvä huomata oman ympäristönsä monikielisyys, ja tajuta kuinka eri konteksteissa käyttää erilaisia kieliä. Harjoituksen voi antaa kotiläksyksi ja pyytää oppilaita merkkaamaan vain yhden päivän, tai sitten tarkkailemaan kieliä pitemmällä aikavälillä ja tekemään jonkinlaisen keskiarvon kielistä, joihin hän eri päivinä törmää.

 

Kesto:

Ohjeistaminen n. 10min, purku n.10 min. Tehtävä tehdään kotitehtävänä.

 

Valmistelut:

  • tulosta paperille tyhjiä kellotauluja, tai pyydä oppilaita piirtämään oma
  • voit viritellä oppilaita miettimään, missä eri paikoissa he käyttävät, kuulevat tai näkevät eri kieliä, esim. kauppojen/ravintoloiden nimet, koulussa, kadulla kuullut kielet, kotikielet, harrastuksien parissa jne.

Toteutus:

  1. Jaa oppilaille kellotaulut tai pyydä heitä piirtämään itselleen oma
  2. Pyydä oppilaita merkkaamaan kellotauluun kaikki käyttämänsä, kuulevansa ja näkemänsä kielet yhden päivän ajalta. Voit myös pyytää heitä tekemään esimerkiksi yhden viikon ”keskiarvon”. Pyydä heitä merkkaamaan kellotauluun kieli, missä yhteydessä sen kuuli ja mihin aikaan tämä tapahtui. Myös sellaiset kielet voi merkata joita ei välttämättä tunnista. Näytä esimerkki omasta päivästäsi.
  3. Tarkistaessa/purkaessa harjoitusta voi oppilaat jakaa pareihin tai ryhmiin, ja pyytää heitä vertailemaan kielikellojaan. Pyydä oppilaita päivittämään kellojaan, jos he muistavat vasta keskustellessa jonkun kielen mitä he käyttävät.
  4. Lopuksi voidaan käydä vielä yhdessä läpi, mitä eri kieliä kelloissa on ollut, ja esimerkiksi merkata taululle kaikki kielet mitä on tullut vastaan. Voidaan myös keskustella monikielisyydestä ja siitä, miten eri konteksteissa käytetään eri kieliä.

 

Muita harjoituksia monikielisyyden huomaamisesta omassa ympäristössä voit löytää esimerkiksi näiden linkkien takaa:

Kieliresurssien kartoittaminen

Kielet kaupungilla ja kotona

Omakuva

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: