Omakuva

Harjoituksessa oppilas piirtää ihmisen ääriviivat ja sijoittaa eri kieliä siihen kohtaa vartaloaan, joihin ne hänen mielestä sopivat. Kuvaa voi laajentaa myös omasta itsestä omaan ympäristöön ja kuvailla mitä kieliä omaan arkeen kuuluu joko piirtämällä tai mind mapin avulla. Piirtämisen kautta oppilas saa uusia välineitä oman kieli-identiteettinsä ja -ympäristönsä pohtimiseen. Täydennyskoulutuksen raportin kokemuksen perusteella oppilaat piirtävät/kirjoittavat lähinnä kieliä joita itse osaavat. Tämän vuoksi opettajan on tärkeää ohjeistaa oppilaita sisällyttämään myös ne kielet ympäristöstään joita eivät osaa. Vaihtoehtoisesti piirtämisen sijaan oppilaat voivat myös käyttää omaa kehoaan pohjana ja kiinnittää maalarinteipin paloille kirjoitetut kielet sopiviin kohtiin kehoaan.

 

Kesto

n. 10-20 min.

Valmistelut

Piirtämiseen tarvittavat materiaalit (paperi, värikynät) on hyvä varata etukäteen. Lisäksi opettaja voi tehdä oman version kuvasta, jota voi käyttää tukena jos joillain oppilailla on vaikeaa päästä alkuun.

Toteutus

  1. Ohjeista oppilaita piirtämään ihmisen ääriviivat.
  2. Ohjeista oppilaita piirtämään kehoon eri kohtiin niihin sopivat kielet, esimerkiksi seuraavan ohjeistuksen mukaan: ”Kirjoita tai piirrä kuvaan ne kielet ja/tai kulttuurit, jotka ovat esillä elämässäsi. Sijoita kielet niihin kohtiin vartaloa, joihin ne voisivat sinun mielestäsi omalla kohdallasi kuulua. Kieliä ei tarvitse osata puhua itse – esim. jos kuuntelet musiikkia kielellä, jota et ymmärrä, voit laittaa kyseisen kielen kuvaan vaikkapa lähelle korvia.”
  3. Jos oppilailla on vaikeuksia päästä vauhtiin, voit tarpeen tullen käyttää omaa piirrostasi esimerkkinä ja pyytää oppilaita pohtimaan mitä mielikuvia eri kielistä syntyy.
  4. Nopeimmat voivat piirtää ihmishahmon ympärille paikkoja, harrastusvälineitä, ruokia ynnä muuta mihin vieraat kielet liittyvät heidän arjessaan. Piirtämisen sijaan myös mind mapin laatiminen on hyvä vaihtoehto.
  5. Lopuksi kuvat näytetään koko ryhmille ja puhutaan omista kieli- ja kulttuurikokemuksista. Purkamisen voi toteuttaa myös pienemmissä ryhmissä.

Vaihtoehtoinen toteutus

  1. Oppilaat voivat myös käyttää omaa kehoaan piirretyn hahmon ääriviivojen sijaan ja kirjoittaa maalarinteipille omassa arjessaan esiintyvien kielien nimiä ja liimata teipin palat sopivaan kohtaan kehoaan.
  2. Oppilaat voivat sitten kiertää luokassa kertomassa toisilleen miksi ovat sijoittaneet tietyn kielen tiettyyn kohtaan kehoaan. Opettaja voi myös pyytää oppilaita siirtymään eripuolille luokkaa teippausten mukaan. Esimerkiksi ”ne jotka ovat teipanneet jonkun kielen sydämensä kohdalle siirtykää oven viereen”. Näillä keinoin harjoituksen painopistettä saa siirrettyä toiminnallisemmaksi.

 

Lue lisää

Harjoitus pohjautuu Jyväskylän yliopiston järjestämien täydennyskoulutusten materiaaleihin. Tästä harjoituksesta voit lukea lisää raporteista

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: