Osallistavat käytänteet

Harjoituksissa oppilaat neuvovat joko ulkomaalaista henkilöä tai esimerkiksi pehmolelua (ikäryhmästä riippuen) tiettyyn teemaan liittyen. Harjoituksissa oppilaille luodaan tilaisuuksia käyttää kieltä merkityksellisissä tilanteissa oppitunnin puitteissa. Yleisesti ottaen osallistavia käytänteitä hyödyntävät harjoitukset ovat yksi keino tehdä kielenoppiminen merkityksellisemmäksi ja elävämmäksi, sekä laajentaa se oppikirjan sanalistojen ja tekstien ulkopuolelle.

 

Kesto:

n. 10-30 min

 

Valmistelut, vaihtoehto 1 – vieras:

  • etsi tuttavapiiristäsi kohdekieltä puhuva henkilö ja sovi hänen kanssaan aika jolloin hän pääsee tunnillesi. Sovi hänen kanssaan kurssisi aihepiiriin sopiva teema, jossa oppilaat voisivat häntä ohjeistaa. Yleisesti kielenkäyttöä voi harjoitella esimerkiksi keskustelemalla suomalaisesta kulttuurista ja tavoista.
  • kerro oppilaille esimerkiksi edeltävällä tunnilla, että he saavat luokkaan vieraan, joka ei osaa suomea ja tarvitsee oppilaiden apua. Voit antaa oppilaille etukäteen alustavan listan kysymyksistä, johon vieras kaipaa vastauksia. Voit pyytää oppilaita luonnostelemaan vastauksia / ohjeita kotona.

Toteutus, vaihtoehto 1 – vieras:

  • Kutsu vieras luokkaan. Anna vieraan joko esitellä itsensä vapaasti tai pyydä oppilaita esittämään hänelle kysymyksiä.
  • Kerro oppilaille, että vieras kiertää pian luokassa ja pyytää oppilailta apua häntä vaivaaviin pulmiin. Tämän jälkeen vieras kiertää luokassa ja kysyy ryhmiltä, pareilta tai yksittäisiltä oppilailta kysymyksiä ja juttelee heille. Opettaja voi kiertää myös luokassa ja auttaa oppilaita ja käydä heidän vastauksiaan läpi. Luokka voi myös tehdä muita harjoituksia samalla kun vieras kiertelee, etenkin jos ryhmä on iso. Luokassa kiertelemällä vieras (+opettaja) saa osallistettua useampia oppilaita kuin vain luokan edessä seisomalla.
  • Lopussa kerätään yhdessä listaa vierasta vaivanneisiin pulmiin ja jutustellaan vapaammin.

 

Valmistelut, vaihtoehto 2 – pehmolelu:

Hanki pehmolelu tai käsinukke.

Toteutus, vaihtoehto 2 – pehmolelu:

  • Aseta oppilaat käytäväksi, jotta voit kulkea oppilaiden ohi pehmolelun kanssa ja mahdollistat kaikkien oppilaiden osallistumisen vuorotellen.
  • Kulje oppilaiden ohi ja pyydä heitä kuiskaamaan heidän oma ehdotuksensa pehmolelua vaivaaviin pulmiin kohdekielellä (pehmo ei tietenkään ymmärrä suomea!).  Tässä esimerkkejä kysymyksistä:
    1. mitä syödä,
    2. mitä pukea päälle,
    3. kuinka paljon kello on,
    4. milloin pitää pysähtyä liikennevaloissa,
    5. mitä pakata mukaan matkalle
  • Kiitä lopuksi oppilaita pehmolelun puolesta heidän antamistaan vinkeistä.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: