Tutustumisleikkejä

Uuden ryhmän aloittaessa on hyvä tutustua oppilaisiin erilaisten leikkien avulla. Esittelenkin tässä muutamia yksinkertaisia tehtäviä, joilla sekä oppilaat että opettaja oppivat helposti ryhmäläisten nimet ja pääsevät tutustumaan heihin myös hieman paremmin. Tehtävissä on myös mukana ideoita, joilla niitä voi yhdistellä opeteltaviin sisältöihin tai käyttää niitä lämmittelynä muihin aiheisiin.

 

Etsi kaveri

Tässä tutustumisleikkien klassikossa oppilaille jaetaan ruudukko, jossa on erilaisia väitteitä, esimerkiksi: Olen käynyt Ruotsissa, Pidän suklaasta, Harrastan jalkapalloa, jne. Ruudukon väittämät voi muokata opetettavan aineen, teeman tms. mukaan.

Oppilaiden tehtävänä on löytää luokasta oppilaita, joiden kokemukset ja mielipiteet sopivat ruudukon väittämiin, ja saada ruudukko täyteen eri oppilailta kyselemällä. Tehtävää voi muokata myös esimerkiksi niin, että yhden oppilaan kanssa saa ruksata vain yhden ruudun, tai tehtävästä voi tehdä kilpailun siitä, kuka ensimmäisenä täyttää koko ruudukon.

 

Nimibingo

Tehtävän alussa jokainen oppilas tekee itselleen bingolapun, jossa on yhtä monta ruutua kuin ryhmässä on oppilaita. Jos oppilaita on sellainen määrä, että heidän nimensä eivät mene tasaruudukkoon (4×4, 5×5), lisää esimerkiksi opettajan nimi tai ylimääräisiä nimiä jotka oppilaiden pitää huomata. Ruudukkoon voi myös lisätä vapaita ruutuja, jotka ympyröidään automaattisesti.

Tämän jälkeen oppilaat kiertävät luokassa esittäytymässä muille oppilaille (pelkkä tervehdys ja nimi riittää) ja keräämässä muiden oppilaiden nimet bingoruutuihin.

Kun kaikkien ruudukot ovat täynnä, alkaa bingo. Opettaja luottelee oppilaiden nimiä satunnaisessa järjestyksessä (tai esim. nostaa niitä hatusta), ja oppilaat ympyröivät paperistaan täsmäävän ruudun. Ensimmäisenä pysty-, vaaka- tai vinorivin saanut oppilas on voittaja.

Tehtävän yhteydessä voi myös puhua erilaisista nimistä, nimien merkityksistä tai vaikka erilaisista kirjoitusjärjestelmistä.

 

Muistipeli

Jokaiselle osallistujalle jaetaan kuusi korttia, joihin he kirjoittavat kuhunkin eri asioita itsestään: etunimi, sukunimi, horoskooppi/syntymäpäivä, lempieläin, harrastus, hyvä ystävä tms. Pelaajat muodostavat noin neljän hengen ryhmiä. Tämän jälkeen jokainen ryhmän jäsen laittaa omat korttinsa pöydälle tekstipuoli alaspäin.

Näillä korteilla pelataan muistipeliä, jossa ryhmän jäsenet vuorollaan nostavat kaksi korttia tavoitteenaan löytää kaksi saman henkilön kirjoittamaa korttia. Jos oppilas löytää täsmäävän parin, saa hän jatkaa vuoroaan. Jos taas kortit kuuluvat eri ihmisille, palautetaan kortit paikalleen ja vuoro siirtyy seuraavalle.

 

Nimi ja liike

Oppilas sanoo nimensä ja tekee jonkun liikkeen. Muut toistavat perässä sekä nimen että liikkeen.

Tehtävää voi jatkaa monella eri tavalla. Yhden kierroksen jälkeen voi lisätä mukaan esimerkiksi jonkun tunteen, jolla liike tehdään. Tunne voi olla joko tämänhetkinen tunnetila tai ihan mitä tahansa.

Nimen yhteyteen voi lisätä myös esimerkiksi adjektiiveja jotka alkavat samalla alkukirjaimella kuin nimi, tai kuvaavat oppilasta jollain tavalla. Samoin nimeen voi lisätä jonkun eläimen tai ammatin.

Jos leikin tarkoituksena on saada paljon toistoa nimille, voivat ryhmän jäsenet toistaa edellisten oppilaiden nimet, liikkeet (tunteella), adjektiivit tai eläinsanat ennen oman nimensä sanomista. Tehtävän haasteellisuutta voi muokata sen mukaan, pitääkö oppilaan toistaa vain muutaman edellisen nimi vai kaikki siihen mennessä sanotut nimet. Tämä tehtävä toimii erityisesti englannin kielen 3.persoonan muotoja treenatessa. Jokainen oppilas sanoo tällöin kahden edellisen oppilaan nimet: ”She is Maria Mouse, you are Matti Mongoose and I am Amal Antilope”

 

Tutustuminen kuvien avulla

Valmistelut: Leikkaa lehdistä, mainoksista jne. paljon erilaisia kuvia, joissa näkyy erilaisia ihmisiä tekemässä eri asioita, eri tunnetiloissa jne. Jos haluat käyttää kuvia useamman kerran, ne kannattaa laminoida, laittaa muovitaskuihin tai liimata paperille tai kartongille. Kuvia kannattaa myös kerätä ja käyttää yhdessä muiden opettajien kanssa ja luoda näin monikäyttöisen ”kuvapankin”. Kuvia voi tämän tehtävän lisäksi käyttää apuna verbitehtävissä, tunnetiloista puhuessa tai miten ikinä keksiikin lisätä niitä tehtäviin. Kuvat voi tietysti myös etsiä netistä tai skannata tietokoneelle, jolloin kuvapankin voi tehdä digitaalisena.

Tässä tehtävässä kuvat laitetaan lattialle, pöydälle tai taululle kaikkien nähtäville. Jos kuvat ovat digitaalisina, laita ne kaikki yhteen kansioon johon oppilaat pääsevät käsiksi esim. tableteilla. Oppilaat valitsevat vuorollaan yhden kuvan, joka heidän mielestään kertoo jotain heistä. Oppilaat näyttävät kuvan muulle ryhmälle ja kertovat, miksi valitsivat kyseisen kuvan.

Kuvat voi rajata myös opiskeltavaan teemaan. Muista kuvia valitessasi monipuolisuus! Koita välttää stereotypioita, ja ottaa mukaan kuvia useista eri kulttuureista.

 

Lisää ryhmäytymis-, ja tutustumisleikkejä voit löytää esimerkiksi seuraavien linkkien takaa:

Uusia ideoita ryhmien muodostukseen

Toiminnallisuutta arkeen

Helppoja sanaleikkejä

Helppoja draamallisia tehtäviä

Luokanohjaajan käsikirja

Ryhmäyttämisopas

 

Tässä esiteltyjä tehtäviä ideoinut myös Marianna Räsänen (FM, draamaopettaja, kieltenopettaja, tanssi-liiketerapiamenetelmien ohjaaja, improvisoija marianna.rasanen@jyu.fi / marianna@osuuskuntakuje.fi)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: