Uusi identiteetti -leikki

Harjoituksessa oppilaat piirtävät erikoiset muotokuvat paristaan ja haastattelevat tätä. Lopulta oppilaat esittelevät itsensä uudella identiteetillä, eli piirtämällään kuvalla ja pariltaan saamillaan tiedoilla. Harjoitus toteutetaan siis pareittain ja se antaa oppilaille mahdollisuuden eläytyä jonkun toisen rooliin. Toiminnallisuuden lisäämiseksi oppilaat voivat kiertää luokassa esittelemässä uusia identiteettejään.

 

Kesto:

n. 15 min

Valmistelut:

Piirtämiseen tarvittavat materiaalit (paperi, kynät) on hyvä varata etukäteen. Oppilaat voi myös jakaa pareihin etukäteen, jos haluaa säästää aikaa. Ennen harjoitusta voi myös olla hyvä kerrata kysymysten muodostamista. Voit myös laatia oppilaille listan mahdollisista kysymyksistä, joita kysyä pariltaan.

Toteutus:

  1. Jaa oppilaat pareihin.
  2. Ohjeista oppilaita piirtämään paristaan muotokuva. Aikaa tähän annetaan vain muutama minuutti. Tehtävän hauskuuden ydin piilee siinä, että oppilaat eivät saa katsoa paperiaan piirtäessään muotokuvaa (vaihtoehtoisesti muotokuvan voi piirtää myös ns. heikommalla kädellään). Kun pyydät oppilaita lopettamaan piirtämisen, voit pyytää heitä laskemaan kynänsä pöydälle, jotta voivat keskittyä jatko-ohjeistukseen paremmin.
  3. Ohjeista oppilaat haastattelemaan pariaan 5 minuutin ajan ja kirjoittamaan vastaukset ylös muotokuvan yhteyteen. Voit antaa oppilaille esimerkkikysymyksiä/kysymysrungon. Voit myös vastaavatko oppilaat omina itsenään vai saavatko he keksiä vastaukset.
  4. Ohjeista oppilaat esittäytymään uudella identiteetillään, eli piirtämäänsä kuvaa ja kysymysten vastauksia hyödyntäen. Oppilaat voivat esiintyä luokan edessä vuorotellen, tai sitten oppilaat voivat kiertää luokassa esittäytyen usealle oppilaalle. Jos oppilaat kiertävät luokassa, voit pyytää oppilaita kirjaamaan ylös keitä he tapasivat. Kuvista voi myös tehdä henkilögallerian luokan seinälle.
  5. Lopuksi voit myös kerätä palautetta harjoituksesta.
  6. Mikä harjoituksessa oli parasta?
  7. Mikä ikävintä?

Linkkejä:

Harjoitus pohjautuu Jyväskylän yliopiston järjestämien täydennyskoulutusten materiaaleihin. Tästä harjoituksesta voit lukea lisää raportista Monikielisyys eri ryhmissä, eri ikäisille – lyhyitä tehtäväideoita (Julianna Papp ja Emilia Heimonen).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: