Liikettä ja toimintaa arkeen

Fyysinen liikkuminen, yhdessä tekeminen ja ympäristön havainnointi ovat esimerkkejä toiminnallisesta oppimisesta.  Tässä muutama yksinkertainen tehtävä, joiden avulla saa veren kiertämään ja joita voi käyttää niin taukojumppana, aamuveryttelynä kuin osana isompia opetusteemoja.  Samalla tehtävien draamalliset elementit varmistavat, että tehtävät toimivat niin ryhmäytymisen kuin tunnetaitojen opettelun välineenä. Kaikki tehtävät voi tehdä luonnollisesti eri kielillä.

 

Kuulumiset + liike

Kukin oppilas kertoo vuorollaan kuluneen päivän kuulumiset, ja tekee samalla jonkun liikkeen, jonka toiset oppilaat toistavat. Liike voi olla mitä tahansa, ja esimerkiksi liittyä jotenkin oppilaan tunnetilaan tai toimia pelkkänä aamujumppana.

Joo!

Aluksi otetaan oppilaille tilaa liikkua. Tämän jälkeen yksi ryhmästä ehdottaa jotain tekemistä, esim. ”Hypitään!” Muut ryhmän jäsenet vastaavat ”Joo!” ja alkavat hyppiä. Tämä jatkuu siihen asti, kunnes joku muu oppilas ehdottaa jotain muuta tekemistä.  Tehtävän voi helposti esimerkiksi lisätä eri kielien verbien opetteluun, jolloin voi tekemisen lisäksi näytellä muuta tekemistä (esim. ”Let’s eat!” ja näytellään syömistä)

Kosketa jotain…

Oppilaat kävelevät ympäri luokkaa havainnoiden ympäristöä ja muita oppilaita. Opettaja sanoo ”Kosketa jotain punaista/kovaa/pehmeää/pyöreää tms.” ja oppilaat tekevät perässä.

Tunnekävely

Oppilaat kävelevät rauhallisesti ympäri luokkaa, ja opettaja huutelee pienen ajan välein uusia tunnetiloja joiden mukaan oppilaat muokkaavat kävelyään (esim. iloisesti, epäileväisesti, jne.) Tehtävässä voi käyttää tunnetilojen lisäksi esimerkiksi eri ikävuosia, erilaisia päämääriä, eri ammatteja tai mitä ikinä mieleen tulee. Erittäin hyvä tapa kertailla esimerkiksi adverbeja.

Suomalainen bussipysäkki

Oppilaat seisovat ringissä, ja katsovat aluksi varpaisiinsa. Lasketaan kolmeen, ja kolmannella oppilaat nostavat katseensa ylös toista oppilasta päin. Jos katseet kohtaavat, näytellään säikähtänyttä ja huudahdetaan, ja lähdetään pois bussipysäkiltä. Jatketaan leikkiä, kunnes kaikki ovat pudonneet pelistä pois.

 

Näiden vinkkien takana oli Marianna Räsänen (FM, draamaopettaja, kieltenopettaja, tanssi-liiketerapiamenetelmien ohjaaja, improvisoija) marianna.rasanen@jyu.fi / marianna@osuuskuntakuje.fi

Haluaisitko tietää lisää ryhmäytymisleikkejä, draamakasvatuksen keinoja tai muita nopeita tehtäviä? Kokeile näiden linkkien takana olevia tehtäviä ja inspiroidu tekemään uusia!

Uusia ideoita ryhmien muodostukseen

Helppoja sanaleikkejä

Tutustumisleikkejä

Helppoja draamallisia tehtäviä

Ryhmäyttämisopas

Luokanohjaajan käsikirja

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: