Draamallisia tehtäviä

LÄMMITTELY

Lämmittelyjen tavoitteena on tutustuminen, luottamus, tietoisuus, ryhmän henki, johdattaa opittavaan aiheeseen

Ryhmiin ja janalla jako

  • sanattomasti syntymäkuukauden mukaan
  • lapsuuden toiveammatti, vaarallisuuden mukaan
  • silmien väri

Nimi ja…

…liike. Jokainen tekee jonkin liikkeen, samalla kun sanoo nimensä. Muut toistavat perässä.

… tunne. Lisätään jokin tunne, jolla nimi ja liike tehdään

… adjektiivi/substantiivi. Jokainen yhdistää nimeensä samalla alkukirjaimella alkavan adjektiivin/substantiivin. Seuraava voi toistaa kaikki edellä sanotut nimet. His/Her name is… Your name is… And my name is…

… keksitty ammatti. Seuraava toistaa kaikki edellä sanotut nimet ja ammatit.

Joo!

Yksi ryhmästä ehdottaa jotain tekemistä: ”Hypitään! / Let’s jump!” Kaikki vastaavat ”Joo!” ja hyppivät. Hypitään niin kauan kunnes joku huutaa ja ehdottaa jotain muuta tekemistä.

Sana-assosiaatiot

Ryhmässä, sanotaan nopeasti sana mikä tulee edellisestä sanasta mieleen.

Sanotaan sana, mikä ei saa millään liittyä edelliseen sanottuun sanaan.

Types of… (houses, fruit etc.)

Kaikki vastaukset oikein (myös esim. big house, blue house). Mennään koko rinki ihmisiä läpi.

3 things about… (clothes, drinks) 3 asiaa…

Jokainen keksii kolme asiaa ko. aihealueesta.

Kosketa jotain…

Oppilaat kävelevät ympäri luokkaa havainnoiden ympäristöä ja muita oppilaita. Opettaja sanoo ”Kosketa jotain punaista/kovaa/pehmeää/pyöreää yms.”

Tunnekävely

Kävellään tilassa eri tunteilla, joita opettaja huutelee. (Myös eri ikäisenä, erilaisella päämäärällä, eri ammateilla.)

Suomalainen bussipysäkki

Ringissä, kaikki katsovat varpaisiinsa. Kun lasketaan kolmeen, kukin nostaa katseensa ylös johonkuhun. Jos katseet kohtaavat, säikähdetään/huudetaan ja lähdetään bussipysäkiltä pois. Näin jatketaan, kunnes bussipysäkki on tyhjä.

Kuulumiset + liike

Kukin kertoo vuorollaan aamun kuulumiset ja samalla tekee liikkeen, jonka muut toistavat

Esineiden/tilan tutkiminen

Etsitään tilasta kiinnostavia esineitä/yksityiskohtia. Tehdään omasta kehosta ns. samanlainen. Nimetään esim. ”Minä olen lamppu”. + parille opetus omista esineistä.

Lahjananto

  • A antaa B:lle miimisen lahjan (fyysinen tarjous) ja määrittelee sen myös sanallisesti itse (sanallinen tarjous): ”Tässä sinulle… (kirja).” B ottaa lahjan ilolla vastaan. ”Tämä on paras lahja ikinä, kiitos!” Vaihdetaan osia ja annetaan lisää lahjoja.
  • A antaa B:lle miimisen lahjan (fyysinen tarjous). B ottaa lahjan vastaan ilolla ja määrittelee sen samalla sanallisesti. ”Kiitos tästä… (kirjasta)! Tämä on paras lahja ikinä!”
  • A antaa B:lle miimisen lahjan (fyysinen tarjous). B ottaa lahjan vastaan ilolla ja määrittelee sen samalla sanallisesti. ”Kiitos tästä… (kirjasta)! Tämä on paras lahja ikinä!” A täydentää lahjaa, kertoen siihen pienen yksityiskohdan. ”Huomasitko että se on vihreä?” tai ”Huomasitko että siinä on omistuskirjoitus?” tms.

Minä olen puu

Yksi menee keskelle aloittamaan kuvaa, ja sanoo esim. ”Minä olen puu.”, samalla esittäen puuta. Vuorollaan täydennetään kuvaa, liitytään kuvaan jotenkin sen vaatimalla tavalla. Esim. ”Minä olen lintu puun oksalla.”, ”Minä olen kivi puun juurella.”, ”Minä olen puun hakkaaja.” tms. Pyritään pitämään täydennykset samaan kuvaan ja tarinaan sopivina.

Sana kerrallaan -tarina

Ryhmässä, kerrotaan tarinaa sana kerrallaan. (Jos haluaa laittaa pisteen lauseen/sanan perään, sanotaan oman sanan jälkeen ”piste”.)

Olipa kerran… (Satukaava)

4 henkilöä ryhmässä. Kullakin yksi lause, jota itse täydentää: 1) Olipa kerran… 2) Joka päivä… 3) Kunnes eräänä päivänä… 4) Siitä seurasi että… 5) Kunnes viimein… 6) Siitä päivästä lähtien…

Kirjan kappale eläväksi

Kukin ottaa roolin kirjan kuvasta. Roolissa olevaa voidaan esim. haastatella, käydä vuoropuhelua, pistää kuva elämään tms.

Kuva

  • roolikortit: kuka, mitä, missä, keksitään henkilölle faktoja ja taustaa
  • valokuva henkilön elämästä 3 kpl
  • ajatusääniä (esim. valokuviin)
  • elämän ongelma/haaste
  • neuvojen kuja
  • kuuma tuoli: intesiivinen haastattelu
  • tv shop -mainos

Äänimaisema

Jaetaan ryhmä puoliksi, puolet istuu ringin keskellä, toiset seisovat heidän ympärillään. Keskellä olijoilla silmät kiinni, keskitytään kuuntelemiseen. Ympärillä olijat luovat äänimaiseman tekemällä erilaisia ääniä esim. kehollaan, suullaan, esineillä tms. Äänimaiseman inspiraationa voi olla esimerkiksi kirjan kappaleen kuva.

Marianna Räsänen FM, draamaopettaja, kieltenopettaja, tanssi-liiketerapiamenetelmien ohjaaja, improvisoija marianna.rasanen@jyu.fi / marianna@osuuskuntakuje.fi

Advertisements

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: